Denna söndag, två veckor före Kristi födelse, firar Kyrkan Jesus Kristus heliga förfäder. Det vill säga de heliga i Gamla Testamentet som föregick Kristus på jorden, profeterade om hans ankomst, eller var typer av honom. Inom ikonografin kan det Gamla Testamentets helgon stå för sig själva, t.ex. i scener från deras liv, eller som här, i anakronistisk ordning:
Längst ner till vänster är Adam, Jesu – och vår – första mänskliga förfader. Han pekar mot personen längst ner i mitten – patriarken Abraham – vilken håller ett barn som symboliserar löftet som gavs åt honom: att även om han var gammal skulle hans avkomma vara lika många som “himlens stjärnor” och som “sanden på havets strand”. För att bekräfta att löftet infriades pekar barnet självt till vänster, där Abrahams barnbarn Jakob står med en duk där man ser alla hans tolv söner: Israels tolv stammar. Abraham flankeras av Enok och Isak, med sina händer lyfta som ett tecken på ödmjukhet.
På den översta raden, från vänster till höger, står profeten Jesaja, psalmisten och kungen David, profeten Daniel med de tre heliga ynglingarna, leviten Aron, och Josua. Eftersom de är kända för sin bedjande inställning och trohet mot Lagen bär de tre heliga ynglingarna, Daniel och Aron alla kippa, med phylakterion överst. Nedanför Aron är hans bror Mose, även han klädd i kippa med phylakterion.
Till vänster, med en krona som symboliserar auktoritet, står Hebréernas sista domare, Samuel. Utöver det att hans namn står skrivet i glorian känns han lätt igen på de gyllene horn han håller, vilka användes till att smörja nationen Israels två första kungar: Saul och David.
Nedanför Samuel står Jeremia och håller en skriftrulle med hans profetia, liksom profeten Sakarja längst till höger om Jeremia. Sakarja håller också den sjuarmade menoran, ett vanligt liturgiskt föremål i templet, vilket profeten Sakarja var med och återuppbyggde.
Till höger om Sakarja står den rättfärdige Noa som anses vara en förebild (eller typ) av Kristus. Han bär på frälsningens ark, en förebild av Guds Moder som själv bar vår frälsning inom sig. Till vänster om Jeremia står en förebild av Johannes Döparen: profeten Elia. Likt helgonet som han förebådade känns Elia igen på den mantel av djurhår som han bär.
Flankerad på båda sidor av de som förebådade Johannes Döparen och Guds Moder står Melkisedek, en gammaltestamentlig förebild av Jesus Kristus. Han var en “prästkonung”, kung i Salem, och bar ut bröd och vin till Abraham, och till vilken patriarken Abraham gav tionde.
(Källa: A Reader’s Guide to Orthodox Icons, översättning: Mikael Fälthammar)
—
Välkommen på Vesper nu på söndag kl. 17 i “Kryptan” i Vasakyrkan, Göteborg.