Liturgin i Vasakyrkans församlingshem den 7/11 är med anledning av Ärkeänglarnas högtidsdag i kyrkoåret. Läs om det här:
Änglarna är, enligt aposteln Paulus, andar i Guds tjänst – utsända för att hjälpa dem som ska ärva frälsningen (Heb 1:14). Gud sände ut dem för att bevaka varje land och folk, och för att vägleda i allt gott (5 Mos 32:8). En ängel har som uppdrag att vaka över ett land, och samtidigt har varje kristen en egen skyddsängel. Gud befaller änglarna att skydda dem som hoppas på honom, så att inget ska skada dem och inget ont drabba dem (Ps 91:10-12). I himmelen skådar de alltid Guds ansikte och sjunger den trefalt heliga hymnen och ber för oss inför honom. De gläds över en enda syndare som omvänder sig (Jes 6:2-3; Matt 18:10; Luk 15:7). Kort sagt, de tjänar Gud på så många olika sätt att Bibelns sidor är fulla av det. Det är av denna anledning som den Ortodoxa Kyrkan, som ärar dessa gudomliga tjänare, våra beskyddare, idag firar denna samlingsfest – dvs. att vi kommer samman i kyrkan för deras gemensamma högtid när vi sjunger deras lov, speciellt för ärkeänglarna Mikael och Gabriel som nämns vid namn i Skriften. Mikael betyder ”Vem är väl som Gud?” och Gabriel betyder ”Gud är mäktig”. Änglarnas antal står det inget om i Skriften. Profeten Daniel säger att ”tusen gånger tusen tjänade Honom och tiotusen gånger tiotusen stod inför Honom” (Dan 7:10). Änglarna är dock indelade i nio grader vilka benämns Serafer, Keruber, Troner, Herradömen, Furstar, Makter, Herrar, Ärkeänglar och Änglar.
Ärkeänglarnas namn, förutom de två som nämns i Skriften, är av gammal Tradition Mikael, Gabriel, Rafael, Uriel, Selafiel, Jehudiel, Barachiel och Jeremiel. Dessa fastslogs i början av 300-talet vid konciliet i Laodikeia (vilket sammankallades relativt långt före det första ekumeniska konciliet år 325). Laodikeiakonciliets 35:e kánon förkastar och fördömer såsom heretiskt att tillbe änglarna som gudar och härskare i denna världen, men bejakar en sund vördnad för dem.
Mikael och Gabriel torde vara kända av de flesta som läst Bibeln. Men var kommer de andra namnen ifrån? Rafael (”Gud läker”) kan vi läsa om i Tobit 3:16; 12:15. Uriel (”Guds eld/ljus”) står omnämnd i 3 Esra 5:20). Selafiel (”Guds bön”) står också omnämnd i 3 Esra 5:16). Jehudiel betyder ”Guds ära”, och Barachiel förlänar Guds välsignelser. Jeremiel ”Upphöj Gud” nämns i 3 Esra 4:36).
Välkommen till liturgin på lördag 7/11 kl. 10:00 i Vasakyrkans församlingshem.